Setelah sekian lama ku menyepi….

Posted in Uncategorized on March 29, 2010 by Rin

Assalaamu’alaikum wbt…

setelah sekian lama ku menyepi, kini masa utk mengaktifkan semula blogku yg telah lama “pengsan”…huhu

mulai hari ini, ku tinggalkan sementara hari2ku yg sibuk, sebagai “jaga”, aku bakal lalui hari2 yg cukup membosankan…baru2 ni sorg sahabat bertanya padaku…”apa perkembangan terbaru?”…AKU TIDAK TAHU…:-P

selepas ini…ya…selepas ini…ada yg perlu aku fokuskn…aku berharap nanti akan adanya perubahan, perkembangan…(^_^)

Ya Allah….permudahkn lah segala urusan ku…Aminnn

Dugaan…

Posted in Uncategorized on July 13, 2009 by Rin

semakin berlalu hari…semakin banyak dugaan…semakin matang fikiran…dan semakin ku yakin pada Tuhan yg maha Esa…Rabbul jalil…

Ya Allah…berilah kekuatan kepada hambaMu yg lemah ini ya Allah…semoga bisa ku lalui semua dugaan yang mendatang…semakin banyak dugaan…semakin ku yakin padaMu…Alhamdulillah atas semuanya…(^_^)

JIKA BENAR CINTA…

Posted in Uncategorized on May 1, 2009 by Rin

Oleh: aisyasalsabila

Jika benar cinta,datangilah dengan cara halal…

Jika benar perasaan itu datang,iringilah ia di jalan keredhaaan. Ini Cuma jalanan titian kehidupan. Jangan sesekali dicemar. Perasaan itu suci,fitrah dan mampu membawa ke jalan keredhaan. Kasih sayang adalah bukti kekuasaan Allah. Dilampirkan kasih sayang agar dapat singgah di hati yang bersih lalu mewariskan ketaatan yang tiada tara. Kasih sayang adalah turunan asma Allah.

Jika tidak ingin menanggung risiko,janganlah dimulakan. Janganlah memaniskan mulut dengan seribu janji manis. Kerana perempuan itu sensitive,hatinya halus, dan lemah. Mengharap bimbingan dari kaum pemimpin. Ditunjukkan jalan lantaran emosi yang lebih menguasai. Mereka lemah,tidak mampu berbuat apa-apa jika ada yang cuba menodai,hanya mampu mengharap pelindung dengan hadirnya rijal.Rijal halal,bukan rijal yang mengundang kebahayaan. Bukan rijal yang menghiasi kalimah agama di bibir semata tetapi rijal yang mampu menuntun jiwa halus ini dan bersama mengharung titian kehidupan yang penuh tipu noda. Kerana dengan keluhuran jiwa sang rijal ini, akan mampulah lahir warisan baru.Warisan yang mencintai kebenaran.

Jangan dicemari wanita mukminah. Sekalipun dia bertudung litup, cuba seteguh mungkin menjaga diri dalam kancah pergaulan,dia tetap perempuan. Perempuan yang mempunyai hati,berhak untuk sayang dan menyayangi. Dan adalah satu kepayahan bagi seseorang mukminah itu untuk menentang fitrahnya yang sudah mula melampirkan kenyataan.

Wahai para mukmin, selamatkan para wanita mukminah. Jangan dicemari mereka. Jangan meletak janji jika tidak ingin menepati. Jangan menabur harapan jika lemah untuk menghadapi. Jangan diremukkan lagi hati mereka yang setia menanti bertahun-tahun.Ingatlah pesanan Rasulullah agar tidak menindas kaum yang lemah ini. Jangan mudah benar menuding seribu kesalahan kepada yang tidak berdaya. Kesetiaan mereka hanya Allah yang mampu mentafsir.

Ingat lah ibumu yang juga perempuan,kakakmu,adikmu..Bayangkan jika mereka ditimpa perkara yang sama. Wahai mukmin, tunjukkan kepahlawanan mu dengan teguh mempertegak kebenaran dan melawan kebatilan. Jika perkara sekecil ini engkau mudah menyerah,bagaimana engkau mahu menegakkan daulah?

Jika benar rijal itu luhur,Allah lah sandaran jiwanya. Bukan keindahan dunia yang memperdaya.

*******************

P/S: Ku berlindung padaMu Ya Allah, dari syaitan yang direjam….

“aku mencintaimu kerana agamamu, apabila hilang agamamu maka hilanglah cintaku padamu”

Yang Dicari…

Posted in Uncategorized on April 30, 2009 by Rin

Yang dicari

walau bukan putera raja,
biarlah putera agama.
Yang diimpi,
biarlah tak punya rupa,
asal sedap dipandang mata.
Yang dinilai,
bukan sempurna sifat jasmani,
asalkan sihat ruhani, sempurna hati.
Yang diharap,
bukan jihad pada semangat,
asal perjuangannya ada matlamat.
Yang datang,
tak perlu rijal yang gemilang,
kerana ana serikandi dengan silam yang kelam.
Yang dinanti,
bukan lamaran dengan permata,
cukuplah akad dan janji setia.
Dan yang akan terjadi,
andai tak sama kehendak hati,
ana redha ketetapan Ilahi


****************************

Menghitung Saat…..

Posted in Uncategorized on April 24, 2009 by Rin

Assalaamu’alaikum wbt….

Mengambil daripada ayat dak Anne…katanya…”hanya beberapa saat lagi kat UM”…

Terdorong saya untuk menulis dalam blog yang dh agak lama juga tak disentuh…dek kesibukan diri berhadapan dan mengejar dunia yg isinya sementara cuma…alahai…duk sibuk kejar dunia…ini lah manusia sekarang…

Sedar tak sedar…tinggal beberapa hari je lagi saya akan meninggalkan UM…universiti terchinta…huhu…pasni dh tak bergelar ‘undergraduate student’…sedih rasa…tak sampai seminggu pula saya akan bertolak balik ke kampung halaman…Land Below The Wind…nantikan kemunculan ku…:-D

Banyak sungguh kenangan sepanjang belajar di Universiti Malaya ini…suka…duka…semua ada…kata orang…cukup rasa asam garam kehidupan…semua inilah yang telah mematangkan diri…Alhamdulillah…sepanjang berada di bumi yang pada awalnya cukup asing…ye la…dulu duk terperuk kat kampung je…tup tup dapat tawaran study kat tanah semenanjung pulak…mula-mula dulu nak datang sini fikir jugak 10, 20 kali…haha…Alhamdulillah berkat sokongan dari keluarga tercinta…saya gagahkan jua diri untuk memecah tradisi keluarga (Anak pertama dalam keluarga belajar di tanah semenanjung)….

Kalau nak imbas kembali waktu mula-mula jejakkan kaki di sini…bermula dari minggu Haluansiswa…sampailah dah tahun akhir dan minggu-minggu akhir ni…mmg banyak sangat crita yang nak dikongsi…tapi memandangkan sekarang pun dalam mood exam…dan study (wat revision) persiapan untuk exam pada 29hb april dan 2hb mei ni…jadi diringkaskan cerita…saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih wat sesiapa yang telah mewarnai perjalanan hidup saya sepanjang tiga tahun ini…terutama kepada insan-insan yang istimewa bagi saya ini…Ain,Are,Ajah,Ina, Kak Aini, Kak Ina, Art, Ustaz Azizi and da geng, Fara and da geng, Zaini and da geng, Talib and da geng, rakan-rakan di KKTAZ (banyak lagi yang tak sempat saya muatkan….huhu)…juga buat sahabat-sahabat di fakulti…Artima and da geng, Yusrizam and da geng, Alfian and da geng, Rakan-rakan projek saya untuk Festival APM dan delegasi ke BFSU…juga buat pensyarah2 dan staf di APM…dan banyak lagi lah…saya mohon maaf jika ada nama yang tidak tertulis…anda semua adalah tulang belakang saya di sini…InsyaAllah…jasa dan kenangan bersama anda tidak akan saya lupakan selagi  nyawa di kandung badan…

Biasalan…insan bernama manusia…perasaan untuk berkasihan pasti ada…lagi-lagi ketika dalam usia sekarang…malah saya sendiri tidak terkecuali…Terima kasih saya ucapkan buat teman yang cukup istimewa bagi saya ini…yang telah mengajar saya sedikit- sebanyak perasaan untuk dihargai dan menghargai seseorang….InsyaAllah…saya tidak akan melupakan awak…Semoga ukhwah antara kita tidak terhenti di sini cuma…moga mendapat keredhaan Allah…InsyaAllah…semoga kita berjumpa lagi….sayang awak…:-)

Akhir kata dari saya…semoga kita berjaya dunia akhirat…sentiasa dalam lindungan Allah….jika pernah saya terkasar bahasa, harap dapat dimaafkan…jika saya terhutang duit atau sebagainya…mohon dihalalkan makan minum…kalau nak juga saya membayar semula…hubungilah saya…sebab saya insan biasa…kadang-kadang terlupa jugak…huhu

Kepada rakan seperjuangan di tahun akhir ini…semoga berjaya menempuh peperiksaan…semoga dapat kita tawan pentas DTC ogos nanti…InsyaAllah…;-)

SAYANG KAMU SEMUA…..(T.T)

50 Keistimewaan seorang wanita

Posted in Uncategorized on April 24, 2009 by Rin

Posted in http://www.imeem.com/miszyuna/blogs/2007/04/11/to8FJfn6/50-keistimewaan-seorang-wanita on Apr 11, 2007 at 10:59 AM

” Sekadar renungan buat insan yang bergelar wanita. Ketahuilah betapa istimewanya menjadi wanita. Betapa bertuahnya menjadi wanita. Bersyukurlah kerana menjadi wanita. Bacalah risalah ini dengan niat untuk diamalkan dan sampaikan kepada mereka yang lain. Insya Allah.”

1. Doa wanita lebih maqbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah s.a.w. akan hal tersebut, jawab baginda: “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.

3. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

4. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

5. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

6. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.

7. Tidaklah seorang wanita yang haidh itu, kecuali haidhnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidhnya membaca “Alhamdulillahi’alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa.”; maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan AllahTa’ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidhnya.

8. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah s.a.w.) di dalam syurga.

9. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ehsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggung jawab, maka baginya adala syurga.

10. Daripada Aisyah r.ha. “Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka merekaakan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.”

11. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

12. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

13. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya (serta menjaga sembahyang dan puasanya).

15. Aisyah r.ha. berkata “Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w. siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?” Jawab baginda, “Suaminya” “Siapa pula berhak terhadap lelaki ?” Jawab Rasulullah s.a.w. “Ibunya”.

16. Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.

17. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000 tahun).

18. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

19. Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

20. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

21. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

22. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.

23. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

24. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

25. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

26. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

27. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

28. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

29. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

30. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

31. Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya,bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.

32. Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginya lapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.

33. Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya,memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keredhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya,tiap-tiap langkahnya dan setiap renungannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.

34. Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.

35. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.

36. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

37. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan medapat pahala jihad.

38. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

39. Dari Hazrat Muaz : Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api,maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.

40. Thabit Al Banani berkata: Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanya yang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).

41. Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, “Adakah kamu menyembahyangkan mayat ?” Jawab mereka,”Tidak” Sabda Baginda, “Seeloknya kamu sekelian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.

42. Wanita yang memerah susu binatang dengan ‘Bismillah’ akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

43. Wanita yang menguli tepung gandum dengan ‘Bismillah’, Allah akan berkatkan rezekinya.

44. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.

45. “Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan mebinakan 7 parit diantara dirinya dengan api neraka, jarak diantara parit itu ialah sejauh langit dan bumi.”

46. “Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat.”

47. “Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas takhta di hari akhirat.”

48. “Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya, menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya.”

50. Sabda Nabi s.a.w.: “Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman- taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat.”
*********************
Begitu istimewanya seorang yang bernama wanita
Hormatilah, sayangilah, kasihilah mereka seperti orang tuamu mengasihi kamu.

Ku Serah Cinta [In-Team]

Posted in Uncategorized on April 23, 2009 by Rin

Ku serah segala ketentuan

Biarlah masa yang berbicara

Dipangku wajah yang layu

Dan aku telah jemu

Aku tidak mahu berpaling

Pada yang mengganggu dan menggugat

Sapanya meletihkan diri

Hadirnya mengundang penat

Akan ku serah cinta ini

Bukan lagi pada manusia

Kerana cinta martabat itu

Bersalut segunung kepalsuan

Dan kepuraan

Aku semakin tidak peduli

Apa yang mungkin akan terjadi

Kerana gerak dan tindakanku

Mahu bebas dari masalah

Ku serahkan cinta ini

Hanya padaMu, oh Tuhan

Akan ku serah cinta ini

Bukan lagi pada manusia

Kerana cinta martabat itu

Bersalut segunung kepalsuan

Dan kepuraan

Aku adalah aku sekarang

Biar terbuang tetap berjuang

Akan ku serahkan jiwa ini

Sepenuh hati dengan keikhlasan

Aku adalah aku yang sekarang

Ku serahkan cinta ini

**********

Hurm…nice lyrics…(^_^)

Tetibe post lirik ni…sbb..sbb..sbb..hehe…sbb ada la….BIARLAH RAHSIA…:-P

Bicara Qalbu Wanita

Posted in Uncategorized on April 18, 2009 by Rin

Segala puji hanya bagiMu Tuhan…
Lantaran telah menjadikan daku seorang wanita…
Dicipta dari tulang rusuk kiri Adam…
Dengan seindah dan sebaik ciptaan…

Daku…
Si tulang bengkok…
Yang KAU gubah dengan kekuatan perasaan…
Mengatasi panjangnya akal fikiran, sebagai fitrah dan anugerah
Hasil doa seorang lelaki…
Namun Ya Allah…
Biarlah kejadianku memberi guna, bengkok yang ada manfaatnya…

Kiranya daku menjadi seorang isteri…
Kurniakanlah padaku kekuatan…
Menjadi tulang belakang seorang suami, seorang mujahid…
Pengembang perjuangan disayap kiri…
Diadun dengan kelembutan…
Menjadi teman sejati, sahabat setia, penyejuk mata, pembina semangat dan penguat jiwa…
Seanggun peribadi Saidatina Khadijah…
Ketenangan baginda Rasulullah, utusan Allah…

Bebas jiwa dari belenggu keperempuanan…
Yang memiliki sembilan nafsu…

Merdeka dari kepentingan peribadi…

Setulus Siti fatimah yang seringkali ditinggalkan suami Saidina Ali

Dihantar pemergiannya tanpa bertanya
“Bila kan pulang?”
Disambut kepulangannya dengan penuh khidmat dan kemanisan..
Bersulamkan kemesraan…
Rumahtangga adalah syurga…
Wadah suburnya CINTA ketuhanan, Ubudiyyah…
Akal yang tunggal tidak dibiarkan…
Hanya berlega dicelahan periuk belanga…
Di sebalik lipatan lampin anak…
Menjangkau kebangkitan Islam di alam sejagat…
Menjadi pentadbir di sebalik tabir!!!

Namun Ya Tuhan…
Siapalah daku untuk memiliki…
Watak wanita solehah pendamping nabi..
Dek berkaratnya mazmumah yang bersarang dihati…
Maka kurniakanlah daku…
Sekeping hati yang sentiasa insaf…
Hak seorang suami …
Tidak kan mungkin kupenuhi …
Biar telah ku jilat nanahnya yang berlelehan…
Biar telah ku tadahkan wajahku…
Buat mengusap debu di telapak kakinya…

Dan sememangnya daku mengimpikan…
Watak seorang ibu…
Yang bakal melahirkan…
Putera-putera secekal Musa ab bin Umar…
Menggadai dunia demi kasih Tuhannya…
Segigih Zubair Ibnu Awwaam…
Yang diangkat Rasul sebagai hawarijnya…
Hasil didikan seorang wanita bergelar ibu
Jua..
Memiliki puteri setabah dan seteguh Masyitah…
Rela direbus demi mempertahankan iman…
Atau sesuci Maryam seluruh hidupnya …
Mengabdikan diri kepada Tuhan…

Meskipun daku bukan ibunya yang memiliki peribadi semurni Siti Fatimah..
Ibu Syeikh Abdul Kadir Jailani..
Yang tiap titis darah mampu berzikir ke hadrat Ilahi…

Namun..
Mudah-mudahan zuriatku ..
Bakal menampilkan ..
Mujahid-mujahid yang rindu memburu syahid..
Srikandi-srikandi yang mampu memakmurkan muka bumi Allah..
Dengan ketaqwaan, kesolehah, ramainya ummat Rasulullah..
Yang saling redha berkorban dan dikorbankan..
Buat menyemarakkan Islam di akhir zaman..
Sebagaimana kisah seorang ibu yang telah kematian Putera-puteranya di medan jihad :

“Mereka telah berbahagia sebagaimana aku bahagia.
Aduhai, kiranya aku punya seorang anak lagi,
Kurelakan dia turut gugur di jalan Ilahi! ‘

Dan seandainya daku ditaqdirkan kehilangan mereka..
Setenang Ummu Faisal…
Yang tidak menjadikan kematian suami dan anak-anaknya ..
Halangan Kecintaan padaMu Ya Ilahi..

Redhailah daku yang dhaif ini sebagai hambaMu..
Inilah pengaduan harap dan munajat..
Kiranya KekasihMu sendiri pernah menyatakan…

“Kulihat kebanyakan dari isi NERAKA itu adalah WANITA…”

************

Ya Allah…

Kau tetapkanlah jalan buat ku…untuk ku terus berada di jalanMu Ya Allah…agar jangan kerana setitik nikmat di dunia aku berpaling…

Ya Rabb…

KasihMu kpd umat manusia tiada berbelah bagi…namun kulihat manusia bagai buta, tuli dan bisu dilingkari nafsu duniaiMu Ya Allah…aku mohon Ya Allah jangan Kau letakkan aku dalam golongan ini…

Ya Tuhanku…

Ku mohon keampunan dari Mu Ya Allah…moga persinggahanku di duniaMu menjadi ruang buatku mempersiapkan bekalan menuju AkhiratMu yang kekal abadi…InsyaAllah…Ameen…(~.~)

Urmm…hari ni dah watpe ea???

Posted in Uncategorized on April 16, 2009 by Rin

Assalaamu’alaikum wbt…

Lepas Subuh : Bersiap2 nak gi Main Library….(rajinnyerrr…anak sapa ler nie…huhu)

9.10 Pagi : Sampai kat main library…terasa dahaga la plak…ok…ade wang syiling 90 sen…minum ovaltine panas dari mesin air je la…Alhamdulillah…(^_^)

9.30 : Wah…dengan confidentnyer terus shj masuk ke dalam Lib sambil membawa beg laptop dan beberapa buah buku di tangan lalu melepasi pintu kawalan tanpa menunjukkan kad matrik kat pengawal…Aisey…nakal ye cik Reen…huhu

sampai je kat tingkat dua, masuk bahagian desertasi, terus wat gaya2 sibuk pasang wayar laptop (kadang2 ade rupa gaye abg Ally Ardi-technician APM jek…aduhai)

Hurm…rajinnyer…duk ngadap laptop, kepala x angkat dah…owg tengok pun mmg respect la kot…ha rajin le konon…kalau nk tau..tengah duk sambil2 layari internet cek email, baca paper, update friendster, layan YM and so on…huhu

12.25 pm : aduh…perut terase pedih…berkeroncong…laparnyer…sekali lagi aksi bagai seorang technician mahir dipamerkan…kali ni makin laju…laju dan laju….dalam otak dh terbayang Nasi Goreng Kampung lauk Telur Mata Separuh Masak ngn Air Milo Ais…wahhh…hehe 😛

12.40 pm : Makan kat Cafe KPS…Alhamdulillah…(^^,)

1.15 pm : Singgah solat kat surau KPS…:-)

2.00 pm : Berjalan kaki ke SKRD…untuk ape??? Ya…baru teringt…surat masuk exam berkuarantin x amik lagi…x bleh jadi ni…ni if x dapat ni x masuk exam la gamaknyer…jangan Reen…ko dah final ni…jgn wat perangai k…hoho 😉
Alhamdulillah…slps berjumpa dgn En.Kamarulzaman (hensem jugak abg ni…hikhikhik) die kate exam nnt kene jumpa die setengah jam awal…exam dalam bilik mesyuarat utk dua paper bertindih (ALEA2310 dan JCEA2310)…so duk la dlm bilik mesyuarat tu dari kul 11 pagi sampai 5 petang…alahai…lotihnyooo…dapat ku bayangkan ketensionannya nnt…:-(

2.30 pm : dari SKRD berjalan balik ke Main Lib…singgah baca paper jap…saje…nk tunjuk gaya matang cket…alahai

Naik ke tingkat 3…cari dua tiga buku…(Pelita Bahasa edisi baharu, Cabaran dalam Dasar Pendidikan Negara, Linguistik:teori dan aplikasi)…turun kat tingkat satu…upsss…bertembung ngn ssorg…hmm…geram giler…kita sapa die elok2…die plak balas ngn ayat yang…bukan main kasarnyer…luka hatiku yang lembut ini…cheawahhh…kene faham…die mmg mcm tu…bukan niat berkasar…tp mmg dh style die…so bergantung pd tafsiran kita…anyway…yg penting hapy…huhu 😉

3.45 pm : Kuar dari main Lib…tggu bas shuttle HEP
Tidak lama kemudian…
Kesabaranku diuji…
Ya Allah…lama giler tggu bas…2 3 bas lalu x satu pun nak amik student…

time ni ramai dh student kt tempat menunggu bas (belakang main Lib)…termasuk lah beberapa org student foreigner…

4.20 pm : Jenuh tggu bas…nk dekat sejam dah…naik kematu tumit kaki mundar mandir menanti bas…perasaan waktu ni? Allah je yg tahu betapa geramnye la rase…aduhh…bas bas…sape la bertanggungjawab tentang hal kebajikan studet berkaitan bas ni…tlg lah sedar ape yg sedang student hadapi skrg ni…semenjak dua menjak makin menjadi-jadi…kekerapan bas mengambil penumpang makin berkurangan…tak sah if tak bagi student tunggu sampai sejam baru dapat naik bas…aduh…buang masa tol !

tetibe lalu bas yg pada perkiraan mungkin masuk bas yang ke 6 dah….dengan penuh yakin, kami yang dah menunggu lama pun berkejar la ke arah bas tu…dengan harapan kali ni dapat lah naik n tiba ke destinasi dengan segera…tapi…alangkah kecewanya apabila bas yang satu ni pun tidak menghiraukan kami yang telahpun berada di muka pintu bas…alasan pemandu turnnye dah habis…kami kene tggu bas yang lain…ape lagi…kuar la satu2 rungutan dari bibir penuh kekecewaan…
terasa malu yg amat sangat apabila beberapa org student foreigner mula mengeluh perkhidmatan bas UM yang mereka andaikan sebagai sangat teruk…aduh…!!

Kalau dekat xpe la…dah lama tggu ni lebih baik jalan kaki…dah lama sampai…tapi memandangkan tika ini aku membawa beg galas berisi laptop dan beberapa buah buku (tebal dan berat..huh!) rasanye baru sampai kat fakulti sains if macam ni la terduduk jugak…huhu

4.25 pm : masa tengah bengang ni la aku taip mesej sampai hampir 6 muka surat hantar kat Biro Kebajikan MPMUM..ntah la tetibe time2 tgh bengang n keletihan yg teramat sangat tu, aku trus terfikir utk adukn ape aku rasa time tu pd ssorg ni…haha…x pasal2 ade yg trkena plak…tp bila fikir2 balik…mmg wajar pun…agak2 korg la kn…memetik pd slogan Hope and Change tu kn…so hasilnye yg ni ke????

4.45 pm : Akhirnya…baru ade bas yang sudi mengambil penumpang (tu pun selepas semua student yang tgh tggu bas pamerkan muka bengang tahap gaban…alahai)

5.00 pm : Balik je trus mandi dan solat asar….
(Time utk tenangkn fikiran…dugaan Allah…bila-bila masa n dimana jua kita berada…Hanya Allah yang Maha Mengetahui…percaya ada hikmah di setiap apa yang berlaku…)

Sampailah tiba saat aku menulis blog ini………………..

******
Hari ni…Apa yang aku dah buat ea??????????

Cerpen : Misi Jihad Cinta

Posted in Uncategorized on April 16, 2009 by Rin

“Sayang, kita dah sampai.”

Safiyyah menggosok mata yang masih kantuk. Tudung labuhnya yang agak senget dibetulkan suaminya.

“Tapi safiyyah kena janji dengan abang, walau apapun yang jadi lepas ni Safiyyah mesti redha.”

Safiyyah mengerutkan dahi, pelik dengan kata-kata suaminya.

“Abang ni, dari tadi Safiyyah tanya kita nak kemana. Tapi abang tak jawab pun.”

“Kan abang nak bagi Safiyyah hadiah ulangtahun perkahwinan kita.”

“Tapi cara abang cakap tadi macam pelik je.”

“Nak kahwin lagi ya?”

Suaminya tergelak kecil. Lucu dengan pertanyaannya.

“Kalau betul kenapa?”

“Safiyyah tak kisah tau. Nanti Safiyyah dapat payung emas di syurga.”

Suaminya tersenyum. Isteri yang solehah. Moga dia menjadi bidadariku di syurga.

“Abang ni kenapa senyum-senyum ni?”

“Dah la. Lagi cepat kita masuk ke dalam lagi cepat Safiyyah dapat hadiah dari abang.”

“Okey..”

Dia membuka pintu kereta. Kereta hitam berkilat kepunyaan suaminya diparkir di tempat yang disediakan.

Di hadapannya tersergam sebuah bangunan canggih. Pintunya diperbuat daripada kaca yang dihiasi kalimah ‘Lailahaillallah… Muhamadurrasulullah..’.

Suaminya menggenggam erat tangannya, bagai tidak mahu dilepaskan.

****

Uwais memasukkan kad pintar kedalam ruang di tiang itu. Dengan pantas, lantai yang dipijak bergerak ke atas menuju ke tingkat 8. Usai sampai, dia menarik kembali kad pintarnya.

“Jom masuk sayang.”

Sekali lagi, dia memasukkan kad pintarnya ke dalam mesin pintu pejabat di hadapannya. Lantas terpapar namanya di atas skrin mesin itu. Beberapa minit kemudian, tertera perkataan ‘masuk’.

Dia memimpin tangan isterinya. Dengan yakin, dia memulas besi ringan yang terlekat di pintu pejabat itu.

Kelihatan seorang lelaki di dalam pejabat itu. Senyumannya mengisi ruang wajahnya. Seakan terpancar nur keimanan pada rautnya yang tenang.

“Selamat datang Uwais Al-Qarni. Hari ini kau menunaikan janjimu.”

Lelaki itu menekan remote di tangannya. Kerusi di hadapan meja kaca itu terbuka.

“Sila duduk..”

“Terima kasih.”

Kelihatan lelaki itu mencari sesuatu. Dia menyelongkar laci kaca yang terapung di atas, seperti kabinet kuno zaman 2008 yang diubah suai. Cantik. Gabungan seni lama dan baru.

“Isi maklumat diri dan zaujah. Err, siapa nama dia?”

“Nur Safiyyah binti Dr Tariq Ziyad.”

“Dr Tariq Ziyad? Macam biasa dengar. Subhanallah, kamu anak seorang pahlawan?”

Safiyyah hanya diam merendah diri.

“Bagus. Kamu menjejaki langkah ayahmu. Memang berdarah pahlawan.”

Uwais menekan-nekan skrin sensitif di hadapannya. Dia mengisi maklumat dirinya dan Safiyyah.

Safiyyah memerhati.

MISI JIHAD CINTA

Nama Mujahid : Uwais Al-Qarni bin Ammar

Nama Mujahidah : Nur Safiyyah binti Tariq Ziyad

Dan banyak lagi butiran yang diisi suaminya..

Hati Safiyyah berbunga riang. Inikah hadiah dari Uwais kepadanya? Subhanallah.. Ya Allah, aku syukur padaMu. Cita-citaku semakin dekat. Syahid menggoda rohku. Aroma syurga menggamitku.

Misi jihad cinta itu sudah lama diidam-idamkan. Peraduan Misi Jihad yang dimenanginya itu menjadi hadiah yang amat bernilai. Peraduan ini melayakkan pasangan suami isteri sama-sama berjihad di tempat yang akan di hantar oleh ejen. Hanya 20 pasangan yang mendapat tempat dalam masa setahun. Misi ini adalah peluang terbaik untuk mencapai pangkat syahid.

“Sayang, mana kad pintar? Butiran peribadi perlu disahkan.”

Safiyyah lantas mengeluarkan kad pintarnya dari beg tangan elektronik hadiah dari arwah ayahnya.

“Ni bang..”

Butiran peribadi mereka kemudiannya disahkan. Laptop kecil sebesar tapak tangan itu diserahkan kepada lelaki di hadapannya.

Lelaki itu menekan-nekan sesuatu. Kemudian dia tersenyum.

“Kamu berdua dihantar ke Kota Toledo.”

****

“Bang..”

Uwais mendongak. Raut indah milik isterinya direnung. Sinar keimanan yang terlakar menenangkannya.

“Ya?”

Safiyyah diam. Dia menunduk. Air jernih memenuhi kolam matanya.

“Kenapa ni? Safiyyah tak suka ya hadiah ni?”

“Abang.. Apa ni.. Bukankah itu yang kita tunggu-tunggu selama ni?”

“Habis tu.. Kenapa menangis?”

“Safiyyah tak sabar nak pergi sana. Lagi 2 hari kan bang..”

“Ya,abang pun tak sabar dah. Semakin dekat bau harum syurga..”

“Abang..”

“Ya?”

“Kita berjumpa lagi tak nanti di syurga?”

“Safiyyah sayang…”

“Ya bang..”

“Safiyyah nanti insyaAllah jadi Ainul Mardhiah abang di syurga. Jangan risau ya..”

“Safiyyah tak risau pasal tu. Safiyyah yakin kalau Safiyyah tak jadi bidadari abang pun, abang akan dapat bidadari yang lagi cantik dan solehah daripada Safiyyah.”

Kata-kata lembut isterinya membuatkan dia tersentuh. Subhanallah.. Aku sayang dia keranaMu ya Allah. Maka temukanlah kami di syurgaMu, jangan Kau pisahkan kami. Cukup hanya dia bidadari solehah yang telah kau sediakan untukku. Moga di dunia dan juga di syurga.

“Safiyyah.. Ingat tak dulu zaman kita sama-sama ditarbiyyah?”

“Ingat bang.. Masakan Safiyyah lupa. Taman yang mengajar Safiyyah erti perjuangan.”

“Dan abang tak sangka Allah pertemukan kita. Ingat tak dulu kita asyik bertengkar untuk capai kata putus dalam mesyuarat? Kelakarnya masa tu. Isteri abang ni petah betul berhujah. Sampai kadang-kadang buat abang geram.”

“Laa.. Abang juga pesan pada kami, kami kena jadi Muslimat Tarbiyyah. Muslimat yang kuat menongkah ujian, tabah menghadapi dugaan, pantas berfikir, berana membantah kebatilan. Kan?”

“Ya sayang. Muslimat masa tu semua kuat belaka. Abang tengok macam kering hati je.”

“Terpaksa la bang. Kalau kami tak jadi macam tu, habis la perjuangan. Asyik-asyik merajuk, menangis. Nanti tak jadi kerja pulak.”

“Ya, abang faham.”

“Abang tengok la buktinya. Dah 3 orang ahli syura muslimat kita yang dah kotakan janji. Dah dapat pangkat syahid. Safiyah yang terlambat bang..”

Safiyyah pilu, janjinya belum dikota lagi. Dia sedang menunggu saat kemanisan itu. Nanti akan dia capai tangan sahabat-sahabatnya di syurga nanti. Sahabat-sahabat, tunggu kedatanganku. Hatinya menyeru.

“Sabar la. Tak lama lagi..”

****

Di khemah persiapan, Kota Toledo.

Malam itu mereka tekun. Hati dan jiwa betul-betul diserahkan kepada Allah. Setiap saat dipenuhi dengan solat-solat sunat, berzikir dan alunan bacaan Al-Quran.

Di atas sejadah itu, Uwais memegang tangannya. Erat dan kemas. Tampak air matanya mengalir.

Safiyyah juga menangis hiba. Tiada kata yang mampu diungkap. Bukan airmata sedih yang sedang mengalir. Tetapi armata bahagia, bahagia kerana bakal menemui Rabbnya.

“Nur Safiyyah.. Terima kasih kerana menjadi isteri abang selama ini. Safiyyah isteri solehah abang. Selama setahun kita kahwin, tak pernah sekali pun Safiyyah sakiti hati abang. Safiyyah gigih berusaha menjadi yang terbaik.”

Esakan isterinya semakin kuat. Hatinya pedih dalam gembira.

“Safiyyah, Allah temukan kita dalam lapangan perjuangan. Dan kita berjanji akan hidup dalam lapangan ini selamanya. Matlamat kita jelas, hidup mulia atau mati syahid. Sekarang di hadapan kita peluang, Safiyyah kena serahkan pergantungan bulat-bulat pada Allah. Bila kita sama-sama jalankan misi itu nanti, Safiyyah kena ingat Allah banyak-banyak. Jangan fikir pasal abang lagi, tinggalkan dunia. Ingat syahid.”

“Abang sayang Safiyyah kerana Allah. Abang minta maaf sebab tak dapat nak beri Safiyyah apa-apa ganjaran selama Safiyyah berkorban jadi isteri abang..”

“Abang, Safiyyah tak minta apa-apa pun.”

“Kita jumpa di syurga ya.. InsyaAllah..”

Dahi isterinya dikucup lembut.

“Abang ada satu permintaan.”

“Apa dia bang?”

“Baju tu. Nanti Safiyyah kena pakaikan untuk abang.”

“Ya,InsyaAllah. Abang pun ya.”

“Ya,InsyaAllah.”

Safiyyah bangun menuju ke hujung khemah, dia mengambil 2 pasang baju putih yang tergantung di atas tali. Tertulis perkataan “Peserta Misi Jihad Cinta” di belakang baju putih milik suaminya. Di bahagian hadapan sebelah kiri, tercatat nama Uwais Al-Qarni dan di sebelah kiri terdapat bendera kecil tertulis kalimah agung Lailahaillallah Muhammadurrasulullah. Juga pada bajunya.

“Assalamualaikum.. Akh Uwais..”

Terdengar suara member salam. Safiyyah merenung lembut wajah suaminya.

“Waalaikumsalam.”

Uwais membuka pintu khemah.

“Akh, sekarang sudah tiba masa kalian. Seruan jihad sudah dipalu.”

“Baiklah. Terima kasih.”

Uwais menutup kembali pintu itu. Dia pusing menghadap isterinya.

“Sayang, dah tiba masanya.”

“Ya.”

Lantas baju jihad disarungkan ke tubuh. Usai keduanya bersiap, Uwais memandang isterinya.

“Kita jumpa di syurga ya.”

“InsyaAllah bang. Sekejap lagi kita bertemu semula.”

****

Boomm..

Boommmm..

Boommmmm..

Dentuman demi dentuman terdengar. Mereka tekun melaksanakan misi jihad.

Bumm!

Di sebuah tempat, terdampar beberapa tubuh. Bajunya berlumuran darah. Ada peluru tertimbus di dada dan di sekitar tubuh mereka. Harum darah syuhada’, rautnya tersenyum megah. Antaranya adalah pemuda bernama Uwais Al-Qarni. Kini dia sudah mengotakan janjinya.

Bummm!

Dan, di sebuah tempat. Darah mengalir laju. Wanita berjilbab itu ditembak di belakang badannya. Peluru tertimbus dalam. Nur Safiyyah tersenyum.

Roh para syuhada’ itu berterbangan di langit.

Uwais dan Safiyyah sudah mengotakan janji.

Mereka bertemu di syurga.

Surah At-Taubah :

(52) Katakanlah: (Sebenarnya) tidak ada yang kamu tunggu-tunggu untuk kami melainkan salah satu dari dua perkara yang sebaik-baiknya (iaitu kemenangan atau mati syahid) dan kami menunggu-nunggu pula untuk kamu bahawa Allah akan menimpakan kamu dengan azab dari sisiNya atau dengan perantaraan tangan kami. Oleh itu tunggulah, sesungguhnya kami juga menunggu bersama-sama kamu.

(71) Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

(72) Allah menjanjikan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, (akan beroleh) Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dan beroleh tempat-tempat yang baik di dalam Syurga Adn serta keredaan dari Allah yang lebih besar kemuliaannya; (balasan) yang demikian itulah kejayaan yang besar.

(111) Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.

Surah Al-Ahzab :

(22) Dan pada masa orang-orang yang beriman melihat tentera Al-Ahzaab, berkatalah mereka: Inilah yang telah dijanjikan Allah dan RasulNya kepada kami dan benarlah (apa yang telah dijanjikan) Allah dan RasulNya dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi sebarang kesan kepada mereka selain daripada menambahkan iman dan penyerahan diri mereka bulat-bulat kepada Allah.

(23) Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.

……………………

Original writing by Masturah Abu Bakar.

21.Nov.08

http://www.islamcintaku.blogspot.com

……………………………………………….

Urmm…tersentuhnye hati baca cerpen ni…Ya Allah…tegarkan aku mencapai misiku…InsyaAllah…(^_^)